
Un très bon filtre de 3e ordre coûte une petite fortune, un filtre mécanique très peu d'investissement.
Salut Jeanpi,jeanpi a écrit :Et ne risquons-nous pas de mieux préserver la qualité sonore en jouant sur de la mécanique plutôt que sur de l'électrique?
L'âge aidant, tu devrais peut-être essayer à nouveaujeanpi a écrit :Bon, cela ne fonctionnait pas trop dans les aigus !
Je viens de lire attentivement tes explications. Merci d'avoir pris le temps!eddy a écrit :, La corrélation temporelle consiste à parfaitement compenser la position géométrique des hauts parleurs sur la face avant avec le filtre.!
3) On parle beaucoup d'alignement du temps et de la phase dans les haut parleurs des enceintes. Nous voyons tout, des hauts parleurs avec DSP aux matrices décalées fixes en passant par des boîtes articulées capables d’ajustements minutieux. Comment Magico gère-t-il la question de l'alignement du temps et des phases?3) Much is made of time and phase alignment in loudspeakers. We see everything from DSP’d drivers to fixed staggered arrays to articulating boxes capable of minute adjustments. How does Magico handle the issue of time and phase alignment?
The notion of time/phase alignment/coherence, at least as it is advanced in today’s high-end loudspeaker marketing schemes, is extremely misleading (I will address the shortcomings of the concept in a passive design first.)
Trying to keep things simple, let me just highlight the two MUST conditions where such concepts are even probable: 1) a first-order acoustical crossover, i.e. a perfect 6dB-per-octave acoustical slope from the designated bandpass; 2) a physical alignment of the drivers’ acoustical centers, which, unless a concentric driver is used, is only possible for one point in space at a time. Only if both conditions are met is time/phase coherency even probable. Just moving drivers around will not suffice to achieve time coherency. In fact, such designs will ensure a “non-optimal condition” at any point due to the fact that, if a first-order XO is not used, any driver movement will require XO realignment to keep the proper phase relations among drivers at the XO points.
There have been honest attempts at such designs, including some that do meet the basic conditions; however, even if these criteria are met, the compromises needed to be taken to achieve these conditions are detrimental to overall sound quality.
Staggering drivers, in order to align them, in a stepped baffle creates tremendous amounts of diffraction. Unlike time/phase coherency, which has never been proven to be a factor in perceived sound quality, diffraction has indeed been proven to be a big detraction.
A 6dB-per-octave acoustical slope requires a very complex XO, with many parts, which also cause degradation in SQ and by themselves introduce time delays (that is why the actual notion of a truly time-coherent passive loudspeaker is questionable). A simpler XO is possible using non-psionic drivers, at the cost of losing low-level information and increasing distortion due to non-pistonic cone movement. Moreover, with 6dB-per-octave slopes in a typical three-way design, the bass drivers will be only ~18dB down at 2kHz, playing right into tweeter territory. Not to mention the tweeter playing into the bass region.
The unavoidable inherent trade-offs of such [time-and-phase-aligned] design are significant:
1) Big increases in IMD (intermodulation distortion), which clearly affects SQ.
2) Increased 2nd and 3rd harmonic distortion due to shallow crossover slopes.
3) Drivers firing at the listening position asymmetrically—i. e., off-axis (the need to “tilt” drivers to aim at listening position).
4) Limited vertical dispersion.
5) Reduced power handling.
So, weighing all these trade-offs against the fact that it has never been proven that time alignment is essential to SQ, time/phase alignment/coherence as a goal in loudspeaker design is easy to pass.
Merci, je vais pouvoir garder mes vilaines bass reflex qui n'ont probablement aucun alignement temporel mais qui font de la belle musique (euh pardon, des beaux sonsstringerbell a écrit : Ainsi, en mettant en balance tout ces compromis , en ajoutant qu’il n’a jamais été prouvé que l’alignement temporel est essentiel pour la qualité sonore
l’alignement temporel / la cohérence en phase / en tant qu’objectif de la conception d'une enceinte est quelque chose sur lequel on passe facilement.
Très peu d'enceintes sont "time-coincident". Dans les mesures de Stereophile , il y a quelques enceintes de chez Thiel , dont c'était l'axe de developpementLio84 a écrit :Merci, je vais pouvoir garder mes vilaines bass reflex qui n'ont probablement aucun alignement temporel mais qui font de la belle musique (euh pardon, des beaux sonsstringerbell a écrit : Ainsi, en mettant en balance tout ces compromis , en ajoutant qu’il n’a jamais été prouvé que l’alignement temporel est essentiel pour la qualité sonore
l’alignement temporel / la cohérence en phase / en tant qu’objectif de la conception d'une enceinte est quelque chose sur lequel on passe facilement.
)
Une paire d’enceintes Thiel bien mise en œuvre et bien drivée est assez redoutable au niveau de la musicalité.stringerbell a écrit : Très peu d'enceintes sont "time-coincident". Dans les mesures de Stereophile , il y a quelques enceintes de chez Thiel , dont c'était l'axe de developpement
Bien sûr et c'est tout à ton honneur et j’admire vraiment ta persévérance.eddy a écrit : @Lio84 : Tant mieux si l'enceinte te convient ! Pas de souci ! Je suis conscient que je m'intéresse aux temps et que cela intéresse peu de monde, cela a le mérite d'exister et de présenter une alternative par rapport à ce qui se fait.
Il faudra que j'essaie d'en écouter à l'occasion , même si avec la disparition de Jim Thiel, la marque va certainement céder aux sirènes de la conception pragmatique avec moins d'idéaux dans les choixRV a écrit :Une paire d’enceintes Thiel bien mise en œuvre et bien drivée est assez redoutable au niveau de la musicalité.stringerbell a écrit : Très peu d'enceintes sont "time-coincident". Dans les mesures de Stereophile , il y a quelques enceintes de chez Thiel , dont c'était l'axe de developpement
Le revendeur lillois chez qui je suis allé durant de longues années connaissait particulièrement bien le produit et j’ai de très très beaux souvenirs d’écoutes.
I cannot imagine a better demonstration of the audibility of correct time alignment; in particular the fabled linear phase promise.
Now all was in place and the bass timing was actually very good indeed. Virtual sources were very well focused and differentiated, in both width and
depth. Furthermore, compared with most designs the sound varied very little with angle or even head height (within reason) confirming the previously
observed excellent phase integration. Well recorded ECM jazz was simply a revelation through this design. Bass was quick, punchy and tuneful – more
like a great pair of cans than speakers in a room.